Sunday, February 05, 2006

Penat?

Aku skang berada di sebuah CC di depan Puduraya. Jam menunjukkan pkl 5 pagi. Pekejadahnya aku wat kat CC depan Puduraya pagi2 buta nih?

Kisahnya bermula pada suatu pagi yang indah. Aku dikejutkan oleh deringan handphone dari bini yang terchenta pada pukul 7.30 pagi untuk semayang Subuh (Subuh jadah apernyer pkl 7.30 pagi? Tapi OK la kan dari tak semayang langsung...). Aku pon bangun semayang dan sambung tido balik sampai pkl 11.00 pagi. Aku bangun jap, tengok jam, tengok luar tingkap, pastu sambung tido balik.

Pkl 12.30 tgh hari, aku pon bangun secara rasminya untuk memulakan hari Sabtu aku. Ikutkan pale otak yang biul nak je sambung tido trus sampai pkl 2, tapi asid dalam perut plak dah start bergesel2, lalu menghasilkan bunyi *kruk2* yang membawa maksud; "BANGUN LA WOI! ISI PERUT TU!"

Aku pon akur dan bangunlah dengan penuh kemalasan. Kumur2 mulut, pastu bukak fridge. Ada beberapa ulas durian D24 yang aku beli kat pasar malam semalam. Berfikir sejenak. "Might as well makan durian seblom gosok gigi." Maka abisla empat ulas durian menjadik breakfast aku.

Gi bilik, tengok bakul laundry dah separuh penuh. Setelkan aje lah, alang2.

Tengok dalam freezer, ada roti canai segera kepunyaan Parid. Lalu, aku pon memanaskan kuali dan mencanai roti tersebut. Pastu, bukak fridge lagi, amik dua bijik telur, dan pada pagi tengahari tadi, aku berjaya menghasilkan telur mata kerbau, one-sided yang sempurna. Siap bergoyang2 lagi telur kuningnya. Bangga jap tengok hasil dalam pinggan, cam emoticon orang gelak pon ada. Dua bijik telur goreng jadik mata, roti canai yang terlipat plak jadik mulut. Masak air, bancuh kopi, pastu tanpa membaca doa makan, aku pon ngap dengan lahapnya.

Tengok jam dah masuk waktu Zohor. Mandi, semayang. Pastu sms member2 yang aku rasa berada di sekitar KL ajak melepak2 membuang masa mengumpat bergosip etc. Reply2 yang aku dapat agak mengecewakan. Lan ada kat Kuantan. Kmie malas kalu Parid takde. Zye kat UTP. Bebeh je available. Erm, kansel ah, kuar melepak2. Sambil menyidai2 pakaian yang dah dibasuh dek mesin basuh automatik jenama Samsung aku tu, tiba2 terlintas satu idea yang best; "Ape kata aku gi ofis je. Ada tenet free..."

Lebih kurang pkl 2.30 ptg gitu2, aku pon berangkat ke stesen LRT Sentul Timur, bersama syiling2 bernilai RM1.40 utk tiket ke Masjid Jamek. Sampai kat MJ, aku pon mencucuk duit kat BCB. Turun bawah, beratur kat kaunter yang agak panjang. Akhirnya sampai turn aku.
"Pass bulanan satu, kak" seraya menghulurkan sekeping RM50 dan pat keping RM10.
"Pas bulanan kaunter sana dek..." sambil menunjuk ke arah satu line lagi yang lebih kurang gak panjangnya. Demm (x30)

Dapat gak la aku beli pas bulanan berkenaan akhirnya. Dengan menggunakan pas berkenaan, aku pon berjayalah sampai ke ofis. Sebelum masuk ofis ternampak segerombolan makcik2 cleaner tengah bergosip depan tandas laki. Masuk ofis je, dari kejauhan nampak Lai Kar Wei, si geosaintis yang ceria tapi kadang2 sangat2lah annoying. Gi tegur dia jap, pastu masuk pantry, bancuh kopi. Apasal aku terasa cam ada something yang aku lupa ek?

Aku pon terus ke meja, bukak PC dan check email. Reply, delete, forward... setel sejam keje aku untuk pagi Isnin nanti. Bukak blog orang lain, pastu blog hopping sampai terhenti dekat blog si Abdullah Jones. Menarik...

Bukak meebo.com layan YM jap, sambil2 berforum kat myUTP. Sedar2, dah pkl 6.30. Gi toilet amik wuduk, mayang Asar, pastu sambung berYM, berforum dan bergayut dengan bini pakai phone ofis. Sejam berlalu, mayang Maghrib plak. (Aku yakin aku tak terkentut atau membuat perkara2 yang membatalkan wuduk sepanjang tempoh tersebut). Kacau2 setting blog sket, tapi alih2 satu post hilang. Pkl 8.50 gitu2, dah lapar. Mayang Isyak plak (Ya! wudukku masih ada), pastu tutup PC dan meninggalkan ofis.

Sampai kat Masjid Jamek aku berbelah bagi, mana nak makan. Pastu aku teringat gerai2 makan kat Puduraya, lalu aku pon amik tren ke Plaza Rakyat. Dinner aku tadi ialah sepinggan nasik goreng ayam bertemankan segelas limau ais yang semuanya bernilai RM5 sahaja. Alang2 dah sampai sini, baik aku gi CC depan nih, check Friendster dan site2 yang takleh dicheck dari ofis. Sambil2 tu lepas gian chatting kat mIRC dan sambung YM lagi. Apsal laa aku terasa cam ada perkara penting yang aku lupa buat hari ni?

Tengok jam...

Aiyak! Lagi seploh minit pkl 12 tgh malam. Hatta lagak Cinderella, aku pon berlari2 ke arah stesen Plaza Rakyat. Setibanya di sana...

...dah tutup. Demit!

Tapi aku wat muka cool je la. Bajet2 nak naik cab. Aku pon tanya dengan first cabbie Melayu depan Puduraya tu; "Bandar Baru Sentul?"
Dengan muka poyo dia menjawab "30"

WTF?! (disertakan dengan carutan2 dalam bahasa Inggeris di dalam hati. Sama Melayu pon nak berkira ke bang?)

Aku pon mengabaikan aje lah dia nih. Datang la plak sorang lagi cabbie approach, tanya nak gi mana. Aku jawab. Dia tanya lagi, "Berapa berani?"
Dengan muka poyo plak aku menjawab "8 hengget?"

Dan on the spot gak dia meninggalkan aku bersama beberapa cebisan makian yang menggelikan cuping telinga.

Dari aku habiskan duit naik cab, baik aku abiskan kat CC je. Amik pakej overnite, RM15. So, demikianlah al-kisahnya yang membuatkan aku berada di CC di depan Puduraya pada pkl 5.30 pagi nih.

Sepanjang malam nih, banyak jugak perkara baru yang aku tahu hasil dari hobi blog-hopping dan berchatting. Worth more than my RM15. Dan baru aku teringat perkara penting yang aku lupa tu...

Aku lupa gosok gigi pagi tadi.

*euww*

No comments: