Wednesday, February 08, 2006

Potong!

Pagi tadi aku datang lambat ke ofis sebab bangun lambat sebab lupa kunci jam loceng tak bunyi tapi aku tak dengar. Semalam sukar melelapkan mata sebab rindu kat bini. Semuanya kerana hobi baru aku menulis puisi dan membaca blog seperti di bawah:

Hobi Baru

Lagak seorang pekerja tungkus
Jariku menekan butang tetikus
Tulisan terpapar kubaca penuh fokus
Dalam kedinginan yang membungkus(1)
Sehingga hidungku mengalirkan mukus
Namun minda kepalaku tetap dikukus
Segala maklumat kuhirup rakus

Ada pelbagai cerita mengarut
Sehingga menggeletek urat perut
Ada juga diskusi yang larut
Bisa membuat dahiku berkerut
Juga kisah kehidupan penuh pasang surut
Memori luka yang sudah berparut
Perihal kesempitan yang menjerut
Kemahuan hati yang tidak diturut
Hingga marah mencarut-carut
Ada juga diletak gambar-gambar
Bisa menceria tulisan yang hambar
Terkadang lagaknya bagai mencabar
Majalah, risalah dan surat khabar
Ada juga tukang salin lirik
Ada pengulas filem menarik
Pendek kata semuanya terlarik(2)

Sesungguhnya
Apa yang kalian panggil blog
Bukan sekadar tempat bermonolog
Atau tandangan untuk berdialog

Di situ kawasan
Penghilang bosan
Kerana tulisan
Bukan picisan

Izinkan aku meninggalkan komen...(3)

ofis, 08022006, 1355pm

footnote:

  1. air-cond ofis sangat sejuk, hatta memakai baju sejuk windbreaker pon gagal menghangatkan badan
  2. larik tu terukir kan? kan? aku takde kamus dewan nak refer. main belasah ajer. takut salah pulak.
  3. ayat ini ditujukan kepada pemilik2 blog yang telah disemakkan oleh komen aku yang agak panjang berkenaan.

8 comments:

abdullahjones said...

sayuti, kalau rajin menulis sajak, jemput bersama saya di www.esastera.com

:)

Sayuti said...

insyaAllah, akan menyusul nanti.
malu sebenarnya, sebab tiada kredibiliti dalam bidang sastera.

Sya said...

tabik spring ler kat adik sayuti

Sayuti said...

eh.. kat AJ tu yang patut ditabik. saya baru register dekat e-sastera. AJ idola di situ (juga di sini)

aNIe said...

Kak lady ni lompat dari blog kak sya...sebab pertama kali nampak nick sayuti di ruang komen..so was wondering...saper le sayuti ni...erm...pandai buat sajak..boleh tahan...

Bagi kak lady...memblog untuk bercerita...sebab disitulah kak lady berkenal dengan kawan2 cyber...untuk bercerita

Sayuti said...

saya pon baru lompat ke blog KakLady jugak, tapi tak baca lagi. cerita panjang sangat. huhu. mungkin esok agaknya.

saya tak pandai bersajak. abdullahjones pandai.

Anonymous said...

Keep up the good work Online california special education credential programs night lessons in square dancing fishing in saskatchewan vacation Fitz power ball cleaner pdas enhance medical safety Cleaners devil dirt vacuum Medical plastic surgery career information love shaved pussies free puffy tits videos kitchen aid rebate form Mouse blood pressure view kitchen backsplash custom license plate frames california Nes rom world cup soccer Calculators refinancing mortgage1812

Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read Shop maternity clothes online Quail hunt game watch me shine joanna pacitti Symbolism rose colors