Tuesday, April 18, 2006

Discovery?

Bukan gambaran aku memasak sarapan. Aku masak sambil berdiri. Nota keji: Ramai tul nak glemer masuk paper. Haha.Pagi tadi aku masak sarapan sendiri.

KAGUMNYA!

Aku masak steak daging...

BERTAMBAH KAGUMNYA!

...dan mi segera cap SEDAAP bersama telur dan sayur campur.

Kedengaran lagu "Mi sedaap enak terasa!" dari mulut aku. Parid menyampuk, nak berduet. Lalu kami menggelek perut dengan sukahati.

NOTA: Ketika menaip ini, perut aku bergegar akibat menahan gelak mengingatkan adegan di dapur pagi tadi.

Kemudian, aku makan sambil menonton Malaysia Hari Ini. Segmen keratan akhbar. Aku tertarik dengan tajuk 'Penduduk temui gas ketika gerudi telaga tiub' dalam Berita Harian.

Di pejabat, aku berlalu di tepi Ami, si geosaintis. Beliau sedang mentafsir data seismik dengan tekun.

"Rajin tul ko interpret," aku menegur.
"Aku nak drill sini!" Ami bersungguh2, sambil tunjuk satu tompok atas peta yang terhasil daripada tafsiran data seismik beliau.
"Ada minyak ke situ?" aku tanya ingin tahu.
"Sini ada, sini ada," sambil menunjukkan dua tompok lain berdekatan dengan lokasi yang nak digali tersebut, "based on interpretation aku, sini pon ada, sebab *bla bla bla*"

Aku tak paham tapi buat2 macam paham.

"Oh... ko dengar tak pasal cerita orang jumpak gas kat Kelantan tu?" aku menukar tajuk.
"Tak pon. Gas apa?" Ami. Berjaya!
"Ntah, dia gali perigi pastu kuar gas." aku.
"Oh, takde economic value" Ami jawab.

Amboi?

"Naper?" aku.
"Kalau gas yang depth kurang 100 meter, selalunya carbon content *bla bla bla*, nak proses kena pakai *bla bla bla*. Jadi, value dia kurang. Tak economic ko nak drill," Ami.

Aku paham sikit2.

"Takde possibility ke bawah gas field tu ada minyak ke...?" aku tanya lagi.
"Rendah, sebab *bla bla bla*" Ami.

Aku tak paham balik.

Yang aku paham, sekurang2nya ada guna jugak buat orang2 Kampung Sipol.

Kemudian, aku menghadiri sessi melepak dan bersembang kosong bersama Mat Nor, seorang lagi geosaintis.

"Gas apa yang jadik dari taik tu?" aku.
"Huh? Biomass? Methane... apsal?" Mat Nor.
"Takde ape. Ko tau tak pasal yang jumpak gas belakang rumah kat Kelantan tu?" aku.
"Ha, apsal?" Mat Nor.
"Entah2, kalau diorang korek dalam lagi, jumpa loji taik purba kot..." aku cuba buat lawak bodoh.
"Hahaha..." Mat Nor gelak.

Aku berjaya.


p/s: Sang Semut, tak jumpa apa2 pon pasal komen kawan makan kawan kat kat situ. Ke saya salah baca?

16 comments:

Mat Jan said...

Ketika menaip ini, perut aku bergegar akibat menahan gelak mengingatkan adegan di dapur pagi tadi.

perut bergegar? haha. nampak sangat boroi. haha.

(mesti banyak gas perut tu.)

Pandang Dengar Diam said...

2007 minyak di jangka naik USD70 se tong......ada kena mengena ker?

Anonymous said...

Jika anda kentut secara berterusan selama 6 tahun 9 bulan, gas yang dihasilkan cukup untuk melepaskan tenaga sama seperti sebuah bom atom.

P/S: Jangan membazir...

Sya said...

Ntah kenapa banyak sgt godaan hari ni.. blog mak lang pasal makan, blog bukanspet pun makanan gak... moga2 sampai ke petang pose ku ini.

sayuti u berjaya jugak buat kak sya gelak...

Sir Mute Key Chicks said...

gas? uwaa mahal..sekarang rm23 ringgit setong.uwaa.aku nak try la gali tempat parking keta appartment neh.

p/s:ader laa.bawah entri happy besday nobit.hiks.

Pegawai Khalwat said...

Gas?

Penyedut hampa gas aku tau la.

Ayu Mohamad said...

Sayuti,

ko nih bg akak terliur ke.. steak tuhhhh! hehehe tapi bila sampai maggi jer.. padam selera hahahaha

blackpurple @ jowopinter said...

kat satu tempat ni ada satu menu ni, mee seribu rasa... ingatkan apa,rupanya mee maggi goreng..citt...

gas?.... semua manusia pun bergas...hehehe

NONIE AZIZ said...

cover sket perut tu sayut....muahahahha

Bergen said...

Any vacancy for a driller?

Sayuti said...

mat jan: saya tak boroi. gendut je.

banyak gas. harum lagi. hehe

cuaca: ada kot. tapi tak tau kat mana.

azhar: XD

kak sya: yes yes, berjaya lagi! takpe, kuatkan iman kak. jgn macam saya, baru lepas makan kari kepala ikan.

oops.

semut: gali. gali dekat2 dengan bilik gas.

insyaAllah, japgi tengok balik.

pegawai khalwat: hampa gas.

kak sya: daging yang disalut perencah marinate yang enak. nyum2. sebenarnya nak goreng malam tu, tapi, tertidur awal.

bukan maggi. mi SEDAAP (kedengaran lagu mi sedaap lagi)

abg jowo: dekat batu pahat ada satu kedai mee racun. bini saya cakap sedap. saya tak berani makan. tapi, bukan maggi.

ramai bergas. tak ramai kena gastrik (kecuali dlm bulan posa)

akak MR: mana boleh cover. ini simbol s... err, tak perlulah saya sebut.

sir bergen: driller as in drilling technician, or drilling engineer? try and check at the corporate website.

Anonymous said...

orang rumah saya terkejut bila saya pegang senduk!

"bang itu bukan gitar ye"

"cet! abang tahulah!"

Mama Pongkey said...

Steak dengan maggi?
Hehe. Combination yang menarik. Steak kambing kah atau ayam kah?

Anonymous said...

wah..
matjan masuk website hang
jelosnya

Anonymous said...

Assalamualaiku.
sayut, mel sayut petronas or yahoo ke ade x. Saya ade nak tanya soalan psl projek, nak mel. tq.

Anonymous said...

Keep up the good work » » »