Friday, March 03, 2006

Minyak.

Tadi lepas semayang Jumaat ada pihak buat demonstrasi membantah kenaikan harga minyak depan ofis aku. Pertama kali aku tengok FRU dari jarak dekat.

Wah, kacaknya!

Sebenarnya, aku menyokong kenaikan harga minyak berkenaan.

Sebab apa?

Duit yang digunakan untuk bayar subsidi minyak boleh digunakan untuk membantu rakyat miskin. Sape sebenarnya yang bersalah bila golongan miskin tidak mendapat pembelaan? Yang lawoknyer, orang2 yang berkereta boleh cakap salah kerajaan, sedangkan mereka yang membebankan orang lain kerana kerajaan terpaksa menanggung duit minyak mereka. Kalau kerajaan takyah tanggung, macam2 boleh buat. RM15 bilion tu. Banyak tu, compare dengan 30 sen seliter untuk kegunaan peribadi.

Pastu, kalau kerajaan tak bayar duit subsidi minyak, kerajaan boleh salurkan untuk memperbaiki sistem pengangkutan awam. RM 1 - 2 bilion boleh buat sistem transit aliran ringan dekat tempat lain selain KL. Maka, rakyat boleh naik kenderaan awam. Maka lagi, jalan2 kurang jem. Maka lagi dan lagi, pencemaran udara akibat gas ekzos akan berkurangan. Tak ke bagus begitu?

Lagi satu, bila harga minyak naik, tentu orang akan lebih berjimat cermat. Mat2 rempit pon akan pikir dua tiga kali untuk merempit. Pelumba2 haram di jalan raya pon kurang nak berlumba. Maka, kadar kemalangan akan dapat dikurangkan.

Harga barang akan meningkat akibat kenaikan kos pengangkutan? Sebab tu lah kerajaan menggalakkan rakyat menceburi sektor pertanian. Kalau ramai petani dan penternak, rakyat boleh terus beli bahan makanan dari mereka. Tak perlu orang tengah. Maka, kos pengangkutan minimum. Bahan makanan pula lebih segar.

Kenaikan harga minyak secara mendadak instead of berperingkat2 juga bagus bagi menyedarkan rakyat. Kalau sikit2, rakyat tak perasan pon tentang beban yang ditanggung kerajaan bagi membantu mereka.

Tau komplen je.

Macam la jugak orang yang komplen jalan berlubang, tapi tak bayar road tax.

Atau orang yang komplen pihak polis zalim, tapi tamau bayar saman bila melanggar undang2. Bila kena rompak, pandai pulak report polis.

*sigh*

Cuba belajar baiki2 barang macam Encik Bergen.

Tapi, camnepon, aku simpati dekat Lan kerana kenaikan harga minyak ini membantutkan usaha untuk mengorat awek stesen minyak yang diminati.

Huhu.

p/s: Aku akan balik jumpak Tok Wan bersama bini tersayang dan in-laws hujung minggu ini. Ish, risaunyer. Malam ni aku dan bini tersayang tak boleh nak berbunyi2an sangat di dalam bilik. Kena buat senyap2.

32 comments:

aNIe said...

Mungkin mereka yang gaji besar besar tu tak terasa sgt sebab kadang minyak pun company bayar...yang kesian mereka yang gaji kecit2 tu...semua yang naik...minyak naik...nanti tambang naik...aper lagi yang naik eh??

Senyap2 sayut...jgn bising2...syyyyy!!!

loppiess said...

sayuti..aku menunggu projek lrt dari Kuala Pilah ke Bahau kemudian boleh tukar train kalau mau ke Felda Serting 18.

Juga menunggu link laju antara Felda Sungai Ruan di Raub ke Felda Lurah Bilut.

Sumanji, Jawa Sabak yang berhijrah ke Jengka tidak kisah jika minyak naik hingga 80 sen seliter kerana dia hanya bermotosikal ke kebun dan ke Bandar Baru Jengka, habis jauh pun dia ke Mentakab rumah iparnya. Yang dia kisah ialah Tambang bas sekolah anaknya, harga beras, harga kopi dan gula, harga gas memasak, harga tepung dan minyak kelapa, harga sawi dan kentang, harga bawang merah kecil, harga...harga...harga...

engkau sayuti boleh membayar kenaikan itu kerana kau engineer, tidak kira engineer apa tetapi Sumanji?

Sayuti said...

kak lady: naik cukai. sebab nak kaver subsidi minyak.

loppiess: sampai masa nanti, adalah lrt di situ. banyak tempat lain yang lebih memerlukan. macam subsidi minyak itu juga.

untuk menjawab soalan tentang kerisauan Sumanji, sila baca semula perenggan pertama dan keempat selepas ayat "sebab apa?" di atas dan fikir secara kritikal. jawapannya ada, cuma masa agak suntuk untuk saya menerangkan sehingga tahap yang boleh difahami Sumanji.

Boleh juga baca petikan2 surat khabar yang menerangkan rational kerajaan. Baca secara objektif, jangan dikaburi emosi.

Boleh juga baca pendapat Encik Bergen.

saya bukan engineer, sekadar mempunyai ijazah dalam bidang itu. gaji saya kecil saja. entah2, pendapatan Sumanji lebih tinggi.

renungan: abd rahman, berhijrah ke kota cahaya hanya dengan beberapa biji tamar, tapi akhirnya jadi kaya raya.

moral: usaha tangga kejayaan.

nota tambahan: saya hanya akan menjenguk semula blog pada hari selasa. sila yakinkan saya bahawa langkah kerajaan itu salah.

loppiess said...

Sayuti, tentu saja cadangan Bergen begitu baik, aku melihatnya sebagai positif dan nada ubah cara hidup ini berjajaran dimana mana sekarang. Ubah cara hidup di sini haruslah bermaksud memenimumkan dari dua kepada satu bukan dari satu kepada tiada.

dan memang atas niat baik maka kerajaan menaikan 30 sen minyak/gas. Tetapi soalnya sekarang ialah kesan baik berbanding kesan tidak baik pada Sumanji.

itu saja.

Ku Keng said...

Memang betul tuan Sayuti. Duit yang sepatutnya dibuat subsidi boleh digunakan untuk Monsoon Cup & Reggata Kedua tahun ni. Mengikut pengalaman tahun 2005, kosnya tak banyak, hanya RM250 juta saja. Dan lebihan duit subsidi tu boleh digunakan untuk rasuah pilihanraya; untuk projek-projek mewah di Putrajaya yang dibuat tetapi tak dimaintainkan sehingga tercabut jubin-jubin di Pejabat PM, sehingga bocor atap rumah PM, sehigga tercabut pili-pili di bilik air di KLIA; dan untuk buat F1 yang penuh dengan maksiat-maksiat. Ya Sayuti banyak yang dapat kita bikin.

Aduhai nasib.

loppiess said...

ada juga penjelasan menarik dari sini : http://oksigen.blogdrive.com/

Anonymous said...

hmmm..
ntahlah..
tapi aku ada cadangan lagi menarik

http://ron97.mygj.net

nett.nadia said...

ya, ya, setuju dgn sayuti. yg marah harga minyak naik tu sape? org yg pakai honda accord, kia, nissan, hyundai sonata. kalo sakit hati sgt pun, anggap je la duit lebih 30 sen tu sedekah untuk org yg terpaksa naik public transport sbb tak mampu beli kereta sendiri.

tapi ada jugak peluang duit lebih2 tu disalahguna. ko pun dah ckp kt blog aku dulu, duit bazir takat RM 20 juta tu apa sangatlah..

ntahlah...

*nett gemuruh jugak, sbb next week MAYBE bapak dia nk hantar kereta. abih la duit ptptn aku bertukar jadi asap ekzos kereta...

one more, awat hang beria sgt? abang botak? ohh tidak! aku masih minor lagi!!!

Mama Pongkey said...

:) Pandangan yang menarik.
Kalau betul duti ekstra tu disalurkan ke projek-projek membantu golongan susah saya tak kisah. Tapi kalau buat projek mega untuk bermegah, tu saya kisah, seperti kata Tuan Keng. Baik saya bayar zakat lebih2 sikit kalau nak tolong orang susah. Cuma, saya rasa Pusat Zakat kena hantar laporan/link dalam email kepada pembayar zakat supaya kita tahu ke mana duit zakat disalurkan. Bila dah tahu baru puas hati.

Saya setuju dengan lopiess... saya tak suka pakai kereta sebenarnya, tapi sistem pengangkutan awam kita masih belum world-class. Di KL pun susah meskipun ada LRT/Putra etc, inikan pulak di tempat2 lain.

nett.nadia: sesetengah Honda enjinnya lebih petrol-efficient berbanding kereta Proton. :) Saya pun pakai Proton jugak. But why should I pay for inefficiency with my hard-earned cash?

To Sayuti, hope you had a good weekend with bini tersayang, Tok Wan and in-laws.

NONIE AZIZ said...

Aiman tak kisah.....sebab sekarang pegi kerja gilir2 kongsi kereta ngan kengkawan! Aiman tak kisah...duit minyak kengkadang suami ku yang sponsor....Aiman tak kisah.....walaupun gas masak dulu RM20.50 sekarang RM25.00..Aiman tak kisahhhhhh...

Apapun akak tak kisah...ko balik kampung jumpa tok wan ngan tok bersama2 isterimu!!

Kopi Suam said...

aku marah le Sayuti....hmm tapi apakan daya...harga minyak tetap naik dan hidup mesti diteruskan

Snubby, Don of Anime said...

sayut, btol tu mmg btol, kenaikan harga minyak 30sen ada advantagenye. Point2 lain byk org dah sebut. So aku takmoh redundant citer.

Tp bagi aku, apa2 saja kenaikan harga, mestilah selaras ngan ekonomi kite. Kalau minyak RM3.00 nnt, tp gaji seorang masih rm1.5k, itu naya namenye. This kind of thing is superlative. The more u have to spend, means the more money u must have laa.

Kerajaan kate, mane lagi elok? sekali naik atau byk2 kali naik? 30 sen naik (sekali je) atau 45 sen (3 kali)? First of all, ada guarantee ker ianya naik sekali tahun nih??? Boleh ke kite predict aper akan jadi? Mungkin ada pakar ekonomi, tp u never know. Thats why lah aku lagi suke naik byk2 kali. Berdikit2. Lama2 jadi bukit. Hilang semua mat rempit.

Lagipon, kenaikan harga minyak nih tak lain tak bukan hanyalah utk menjadi kusyen inflasi pada tahun 2008 nnt. Recession Year. Tahun Merundum. Pada tahun tuh, dijangka minyak akan naik setinggi rm2.50 atau lebih. UTk kasi org tak terkejut, kerajaan naikkan minyak. TP itulah namenye kusyen, sikit2. Diorang patut amik cth, baru naik 30sen org dah piket.

Government wujud utk kita, bukan kita wujud utk government. Kalau ia tak cater rakyat punya need (at least sampai ke passable level), aper purposenye?

Konklusi aku, stuju tp jgn mendadak. Skang bile timbul harga sumer mende naik, takleh terkawal pulak. Patutnye dah ade plan awal2 lagi camne nak atasi masalah2 yg mungkin datang.

p/s: aku skang tak isi minyak tiap2 hari rm10 dah. Aku jogging jer pagi2. Rm1 jer sehari. Hehehe. Jimat pon jimat, dapat jumper awek pon dapat.

Pegawai Khalwat said...

Entahlah sayut. Aku suka menggunakan keluarga sebagai analogi.

kalau kita kecik dulu, bila kita nak main tepi jalan; mak tak kasi.

Bila kita nangis-nangis nak beli mainan; bapak tak kasi.

Bila kita merajuk atas sebab itu dan ini, kadang kala mak pujuk kadangkala tidak.

kita tak sedar mengapa masa tu.

Tapi bila kita dah kahwin, dah ada anak, baru kita rasa dan kita tahu sebab apa orang tua kita buat macam tu.

Pada aku, kerajaan pun macam tu jugak. pada pandangan kita tentunya nampak ada yang baik dan buruk. Dan tentunya tak semua keputusan mereka menyenangkan hati kita.

Tapi kalau kita di tempat mereka, mungkin kita paham.

Tapi perlu jugalah orang yang membangkang dan membantah ni, tujuannya kita tak dipijak kepala kerana terlalu menurut.

Ada masanya, kita perlu paham jugak. Ada masanya kita perlu luahkan juga rasa tak puas hati kita, kalau disimpan buruk padahnya.

Entahlah.......

Anonymous said...

saya setuju dengan encik sayuti !

mereka-mereka yang marah nih, bukan faham agenda kera jaan. rm 15 billion tuh banyak yang boleh dibuat.

1. jembatan reput (apa nama ? mrr ? rmm ? . sapa nak bayar tuh ? takkan nak suruh kontraktor lak bayar ...
2. bayar regatta kapai besar kat t'ganu tuh.
3. eh, kots pm teringin jugak nak deting ngan bush, leh lah pakai duit ni, kan ?

rakyat jangan membazir - pi tanam sayur, bela ayam, tangkap ikan !

bagus sungguh tindakan kerajaan nih.

Anonymous said...

semua sokong sayuti cakap and sokong kerajaan? wahh korang ni rabun per? minyak naik abis semua benda lain turut sama naik, kalo gaji naik sama xper ah jugak malang nya tak, org dok kl kene keje kat damansara kene faces all the jam! korang ni semua org kaya2 kot xpon sedara mara menteri2 ek? bukak lah mata weh!

Anonymous said...

Saya adalah seorang ibu-bapa yang tinggal di kampung dan mempunyai anak dan cucu yang bekerja di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Penang dan Johor Baharu.

a. Anak-anak akan kurang pulang ke kampung
b. Wang yang dihantar ke kampung akan semakin berkurang dari dulu

pk pk kan lah weh!

Anonymous said...

aik mana komen aku pigi daaa???

orang macam sumanji tu aku panggi datuk...

Sayuti said...

wah. byk jugak respon. however, i'm quite disappointed because i've kind of anticipated such comments, except from the blog given by loppies, ron97 and pegawai khalwat.

tuan keng: isu2 yang tuan kemukakan itu lebih kepada isu politik. tapi, boleh juga diperjelaskan.

loppies: saya rasa blog oksigen tu sangat kreatif, tapi tidak cukup untuk meyakinkan saya.

ron97: saya suka. walaupon saya tak stadi betul2 kenaikan2 cukai, eksais dan duti yang dicadangkan. tapi, bunyinya sangat bernas.

nett: saje je beriya. blog ni untuk bacaan orang dewasa. hanya orang dewasa yang dapat mentafsir dengan tepat. ko masih minor?

hahahaha.

tu memang lawak bagi seseorang yang menyebut tentang 'dominatrix'.

pn kenakelayan: sama macam tuan keng. akan diperjelaskan nanti.

btw, i had a good but exhausting weekend. will blog about it later.

akak MR: sayuti pon tak kesah macam aiman~

akak kopi suam: marah? amik air semayang...

abg Lan: (haha, gelak dulu dengan title abang tu)

nanti aku akan jawab semua tu. sementara tu, leh baca komen pegawai khalwat betul2, sbb reply aku mungkin berkaitan dengan komen beliau.

pegawai khalwat: good analogy. sangat setuju. kalu kita merengek2, bukankah sama saja kita dengan kanak2 yang sedang membesar?

anonymous yang pertama: macam satu sindiran. takpe, nanti saya akan jelaskan.

anonymous yang kedua: semua orang ada hak masing2 untuk menyokong atau membangkang. ini pendapat saya saja.

anonymous yang ketiga: anda ini seorang ibu ke, atau seorang bapa? mustahillah kedua2nya, melainkan anda ibu tunggal. bapa tunggal, tak mungkin jadi ibu.

izhal: entah. aku tak delete aper2 komen pon. betul!

Anonymous said...

Hm, Tapi nape kenaikan yang lepas2 tu tak plak dicitekan kebaikan yang dah dicurahkan kembali pada rakyat.
dah tu, camne la hamba rakyat jelata ni nak caya ttg kebaikan yg akan dicurahkan bagi kenaikan kali nih. bagi laaa sket transparent ttg kemana hasilnye tuh. kalau takat cakap jeeee, labu labi pon boleh cite...ni hamba rakyat kat tempat2 terpencil masih lagi dihimpit walaupon potongan subsidi dah berkali2..tiap kali dipotong, tiap kali makin dihimpit. adoiii, rakan senasib di ceruk rantau kuala nerang, wang tepus, changlun, wang kelian, baling oh ye tak ketinggalan di jelutong, balik pulau, relau, dan yang seangkatan dengannya...

Sayuti said...

anonymous terbaru: kerajaan ada cakap secara terang dan secara subtle, tapi kita pilih untuk tidak mengambil tahu. itu pemikiran kurang matang namanya.

kalau yang tidak dicakap pon, mesti ada sebab2nya. contohnya melindungi kepentingan strategik negara atau juga kepentingan peribadi pemimpin. itu saya akui. tapi, lambat laun, badan pencegah rasuah akan dapat tahu juga.

sampaikan salam kepada mereka yang terhimpit itu. katakan kepada mereka, nasib mereka akan terus terhimpit jika mereka sendiri tidak berusaha untuk mengubahnya. itu dinyatakan dengan jelas dalam agama kita.

berpiket? bagi saya mengganggu ketenteraman awam saja.

Anonymous said...

Thanks En Sayuti for your feedback.

I do respect you stand on this matter. Unfortunately, I could not bring myself to agree with you.
You kinda blamed those poor people for not being able to get themselves out of poverty. I have seen those people trying hard to break free and their tasks now will be more difficult, thanks to the recent hike. regardsless what we said on this cyberworld, the brutal fact remains the same. those hardcore poor are the worse affected and I dont know how improving the transportation will ease their burden. But then again, i could be ignorant on the "big plan" devised by the big "G". Still waiting for the RMK9 to be unveiled...hoe that those hardcore poor will have some piece of mind. I, fortunately still can weather this S****y condition....p/s LPG price also increased...by 30sen per kg...*winks*

Sayuti said...

i know and am aware of that. i also feel the pressure. but, i can come to view this issue rationally, not emotionally. what make me sad is that those so-called educated people cannot think objectively on this issue. their head is clouded with political sentiment.

blaming the government for the hike? if they blame g w bush, then i agree wholeheartedly. but, government over 30 sen per liter/kg? to me, it is so... sad, and very immature.

i know the poor try to get out of poverty, and the hike affected them the most. but i've seen a lot of individuals who has managed, regardless of how poor they used to be and how bad the economy. i'm not blaming those who failed, but i see there are a lot of thing that can be done by them.

government projects creates countless job opportunity for the people. opportunities for people to develop themselves. yet, since we are so pampered, that we let most of this jobs taken by foreigners. construction works, indon. engineers and architect, westerners. cleaners, more indon. IT specialist, indians. business, chinese.

...and we blame the government for this 'wasteful' project. we want the government to take the money and spoon fed us with subsidy. is that what we want?

without effort and hardship, we wont appreciate all the luxuries that have been showered to us all this while.

yet, we choose to retaliate.

typical melayu!

i'm so disappointed with those who held demonstration and picket in the name of helping the poor. the money spent on rallying people, making brochures and painting banners, if given to the poor can help them a lot. the energy and time spent to shout meaningless words on friday afternoons can be channel to welfare work.

if we are all sincere and ready to sacrifice something in our effort to help others, we don't even need the subsidy from the government.

thats all.

Anonymous said...

En Sayuti,

I just hope that the big "G" will be able to keep their promises. and i really hope that tangible results can be seen to justify their actions this time around or the people might just lose hope on having clean and transparent big "G".

so much have been talked in the past and yet so little results managed to materialized. our transportation sys is in a sorry state since like forever...why the money need to come from the subsidy? why can't just embed that in the coming RMK9? or may be bigger plan is in store from the RMK9 since the improvement of transportation does not come from there.

hm....may be its our fault as we might be too blind to see or too far ignorant to comprehend. if that, pls forgive me for my shortsightedness.. or may be there are some hanky panky involved...will the ACA able to catch them? eventually......when? eventually......but for the time being, we'll be facing rounds and rounds of hikes, in the name of helping the big "G" (as if no other sources of income are avail to them)..ohhh not to forget the multiplier effects that come together as well. Really wish that the big "G" will have more balls in handling the unscrupulous businesses, rather than throwing empty threats...this is wut theey said to me also...big "G" got no balls to catch them...so pathetic!

Anonymous said...

En Sayuti,

More goodies to be presented soon like the chances of tariff hike by TNB.

Well may be, the petrol price increase only once this year because "we" would like to accomodate more increase by others like TNB and the likes within this year as well. So shrewd, if it's true....

May be when the time comes, do start a new topic on TNB and tariff hike...(just a suggestion hehe)

Anonymous said...

http://borngaming.com/forums/showthread.php?p=1419
[b]VIAGRA GENERIQUE
[url=http://forums.weboverdrive.com/showthread.php?t=39879]VIAGRA en PHARMACIE[/url] - VIAGRA en PHARMACIE
prix du VIAGRA[/b]
http://www.mmagame.com/forum/viewtopic.php?t=365
[b]vente VIAGRA 100mg
[url=http://www.guebmasters.net/foro/index.php?topic=10.0]vente VIAGRA[/url] - prix du VIAGRA
ACHETER VIAGRA[/b]
[b]ACHETER VIAGRA 100 mg
[url=http://forum.fajar.co.id/showthread.php?p=10285]ACHETER VIAGRA 100mg enligne[/url] - ACHETER VIAGRA EN LIGNE
generic VIAGRA[/b]
[b]ACHETER VIAGRA 100mg
[url=http://forum.vibesparty.com/index.php?topic=133858.0]VIAGRA 100mg GENERIQUE enligne[/url] - VIAGRA pas cher
EN LIGNE VIAGRA[/b]

Anonymous said...

[url=http://www.acheter-viagra.freehostp.com][img]http://www.viagra-achetez.enjoymeds.biz/achat-cialis.jpg[/img][/url][url=http://www.acheter-viagra.freehostp.com][img]http://www.viagra-achetez.enjoymeds.biz/achat-viagra.jpg[/img][/url][url=http://www.acheter-viagra.freehostp.com][img]http://www.viagra-achetez.enjoymeds.biz/achat-levitra.jpg[/img][/url]
[b]commande VIAGRA
[url=]generic VIAGRA[/url] - VIAGRA 100mg
generic VIAGRA[/b]
http://www.megindo.net/smf/index.php?topic=3391.0
[b]VIAGRA GENERIQUE
[url=http://hi5.thaihealth.net/forums/viewtopic.php?f=2&t=174]ACHETER VIAGRA 100mg[/url] - VIAGRA 100mg pfizerv
ACHETER VIAGRA 100mg ENLIGNE[/b]
[b]VIAGRA 100mg
[url=http://www.onlineauctiontrader.com/phpBB/viewtopic.php?p=24470&sid=addae1f5fffabea9ad9039aed15066bf]commande VIAGRA[/url] - VIAGRA prix
VIAGRA 100mg[/b]
[b]VIAGRA 100mg
[url=http://www.jcrt.org/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=news;action=display;num=1239205767]VIAGRA 100mg enligne[/url] - vente VIAGRA 100mg
VIAGRA 100mg ACHAT enligne[/b]
[b]VIAGRA
ACHAT VIAGRA
ACHETER VIAGRA
VIAGRA to order
VIAGRA EN LIGNE
EN LIGNE VIAGRA[/b]

Anonymous said...

[b]ACHAT CIALIS EUR 1.15 PAR COMPRIME Achat Sialis
[/b][b]achat cialis[/b]
[url=http://forum.scifiontv.com/viewtopic.php?f=2&t=195]ACHAT CIALIS GENERIQUE[/url] - cialis pas cher
[b]ONLINE acheter cialis[/b]
http://hefeiexpat.com/forum/index.php?topic=383.0
[b]ACHAT CIALIS GENERIQUE EN LIGNE[/b]
[url=http://forum.nrj12.fr/viewtopic.php?f=13&p=4089]cialis[/url] - Acheter Tadalafil 10mg
[b]achat tadalafil[/b]
http://www.hip-hop.no/showthread.php?p=769074
[b]ONLINE Tadalafil 20mg Acheter[/b]
[url=http://www.mmagame.com/forum/viewtopic.php?t=365]acheter cialis[/url] - Tadalafil 20mg Achat
[b]Tadalafil 20mg Achat[/b]
[b]ACHAT CIALIS EN FRANCE[/b]
[url=http://www.lookupamerica.com/board/index.php?showtopic=1666]vente cialis[/url] - Achat Cialic
[b]CIALIS ACHAT[/b]
[b]cialis meilleur prix[/b]
[url=http://hellskitchenonline.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&p=28968]CIALIS ACHA - acheter du cialis
T GENERIQUE EN LIGNE[/url] - achat tadalafil
[b]ACHAT CIALIS ONLINE[/b]

Anonymous said...

[url=http://www.acheter-viagra.freehostp.com][img]http://www.viagra-achetez.enjoymeds.biz/achat-cialis.jpg[/img][/url][url=http://www.acheter-viagra.freehostp.com][img]http://www.viagra-achetez.enjoymeds.biz/achat-viagra.jpg[/img][/url][url=http://www.acheter-viagra.freehostp.com][img]http://www.viagra-achetez.enjoymeds.biz/achat-levitra.jpg[/img][/url]
[b]ACHAT CIALIS EUR 1.15 PAR COMPRIME ONLINE PHARMACIE[/b]
[b]cialis generique[/b]
[url=http://blogalized.com/forum/showthread.php?t=535]cialis online[/url] - Achat Tadalafil 20mg
[b]Achat Tadalafil 20mg[/b]
http://rpgsupport.com/eve/index.php?topic=18.0
[b]commande cialis[/b]
[url=http://pb.pl.ua/forum/index.php?showtopic=194&pid=871&mode=threaded&start=]acheter cialis[/url] - Achat Tadalafil 10mg
[b]cialis 10m[/b]
http://mitasa.uitm.edu.my/forum/viewtopic.php?f=2&t=68340&start=10
[b]Sialis Acheter[/b]
[url=http://obiteljski-forum.com/viewtopic.php?t=59153&view=next&sid=29b5e66eaf72bb89665f7075759f445c]commande cialis[/url] - Acheter Sialis
[b]Sialic[/b]
[b]achat tadalafil[/b]
[url=http://hotupload.net/showthread.php?p=10817]commander du cialis[/url] - acheter tadalafil
[b]Sialic[/b]
[b]acheter du cialis[/b]
[url=http://www.d2club-macau.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=87&start=20]ACHAT CIALIS EN PARIS[/url] - acheter tadalafil
[b]ACHAT CIALIS BON MARCHE[/b]

Anonymous said...

http://forum.webhostlist.de/forum/members/newviagra.html
[b]VIAGRA Suisse PREISVERGLECH VIAGRA BILLIG[/b]
lhttp://www.ile-maurice.com/forum/members/newviagra.html
[b]erection VIAGRA VIAGRA BILLIG REZEPTFREI BESTELLEN[/b]
VIAGRA BESTELLEN eur 0.85 Pro Pille >> Klicken Sie Hier << BESTELLEN BILLIG VIAGRA CIALIS VIAGRA versand KAUFEN VIAGRA OHNE REZEPT
http://www.flooringchat.com/member.php?u=19861
[b]VIAGRA alternatives VIAGRA BILLIG[/b]
[url=http://www.getsomeskillz.co.uk/forum/member.php?u=13]VIAGRA PREISVERGLECH BILLIG[/url] - VIAGRA Schweiz
[b]VIAGRA potenzhilfe VIAGRA PREISVERGLECH REZEPTFREI[/b]
[b]VIAGRA potenzhilfe VIAGRA BESTELLEN[/b]
[url=http://cafesuoimo.com/member.php?u=8]BESTELLEN REZEPTFREI VIAGRA[/url] - VIAGRA BILLIG
[b]VIAGRA alternativ VIAGRA PREISVERGLECH REZEPTFREI[/b]
[b]VIAGRA versand VIAGRA BILLIG PREISVERGLECH BESTELLEN[/b]

Anonymous said...

http://www.djmal.net/thaspot/members/viagrakaufend
[b]VIAGRA Germany VIAGRA PREISVERGLECH BESTELLEN[/b]
http://www.serataanime.it/forum2/member.php?u=336
[b]VIAGRA Holland PREISVERGLECH VIAGRA BILLIG[/b]
VIAGRA BESTELLEN eur 0.85 Pro Pille >> Klicken Sie Hier << BESTELLEN BILLIG VIAGRA CIALIS VIAGRA bestellen VIAGRA OHNE REZEPT
http://www.stupidhomework.com/homework/members/viagrakaufend-8505.html
[b]VIAGRA bestellen BILLIG BESTELLEN VIAGRA[/b]
[url=http://www.einvestorhelp.com/member.php?u=37776]VIAGRA BESTELLEN[/url] - VIAGRA Austria
[b]VIAGRA online BESTELLEN VIAGRA PREISVERGLECH BILLIG[/b]
[b]VIAGRA erection REZEPTFREI VIAGRA[/b]
[url=http://www.zonatuning.com/members/viagrakaufend]VIAGRA BESTELLEN PREISVERGLECH[/url] - PFIZER VIAGRA
[b]VIAGRA Germany VIAGRA BESTELLEN BILLIG[/b]
[b]VIAGRA rezeptfrei BILLIG VIAGRA[/b]
[b]VIAGRA® kaufen
VIAGRA Deutschland
VIAGRA online kaufen
VIAGRA on line
VIAGRA alternativ
VIAGRA rezeptfrei
VIAGRA Kaufen
VIAGRA Apotheke[/b]

Anonymous said...

I am planning in buying a iphone but really want to know if it is free or not to activite it. i dont know i can trust the shops because all they want is for you to buy it, so they can make money. somone please help



________________
[url=http://unlockiphone22.com]unlock iphone[/url]

Anonymous said...

http://www.djmal.net/thaspot/members/viagrakaufend
[b]VIAGRA Schweiz VIAGRA BESTELLEN BILLIG[/b]
http://www.serataanime.it/forum2/member.php?u=336
[b]VIAGRA Nederland VIAGRA PREISVERGLECH BESTELLEN[/b]
VIAGRA BESTELLEN eur 0.85 Pro Pille >> Klicken Sie Hier << BESTELLEN BILLIG VIAGRA CIALIS VIAGRA erection REZEPTFREI BESTELLEN VIAGRA
http://www.barroco.comyr.com/member.php?u=3
[b]VIAGRA rezeptfrei VIAGRA REZEPTFREI BILLIG[/b]
[url=http://www.einvestorhelp.com/member.php?u=37776]VIAGRA Deutschland[/url] - VIAGRA alternatives
[b]VIAGRA alternatives BESTELLEN REZEPTFREI VIAGRA[/b]
[b]VIAGRA Schweiz VIAGRA BESTELLEN PREISVERGLECH[/b]
[url=http://www.zonatuning.com/members/viagrakaufend]BESTELLEN VIAGRA[/url] - VIAGRA bestellen
[b]VIAGRA prices VIAGRA BILLIG PREISVERGLECH[/b]
[b]VIAGRA Austria BESTELLEN PREISVERGLECH VIAGRA[/b]
[b]VIAGRA® kaufen
VIAGRA Deutschland
VIAGRA online kaufen
VIAGRA on line
VIAGRA alternativ
VIAGRA rezeptfrei
VIAGRA Kaufen
VIAGRA Apotheke[/b]