Thursday, January 11, 2007

Salmon.

Pagi tadi, sebelum bertolak ke ofis.

Aku: Hari ni tak nak beli sandwic. Muak doh.
Parid: Sian pakcik tu Sayut, menanti pelanggan tetap...
Aku: Ahh... takde kesian2. Aku buat2 tak nampak je nanti.
Parid: (Gelak) Ko memang tak berhati perut! (Gelak)
Aku: Dah lama kerja HR... jadi tak berhati perut la aku! (Muka serius)

Parid tenung. Aku tak tahan dengan tenungan menggeletek beliau. Kami tergelak.

Ketika tersebut, aku sedang mengopek ketulan 'iceberg' dalam freezer yang telah diset kepada defrost sejak semalaman.

Parid: Jom.
Aku: Ko pegi dulu. Aku lambat.

NOTA: Kalau aku tak kopek dan set balik freezer kepada frost, nanti habis basah lantai dapur bila 'iceberg' freezer defrost sepenuhnya.


Pukul 7.58 pagi, aku baru turun dari tren STAR di stesen Masjid Jamek. Aku tengok ke bawah. Aku nampak pakcik jual sandwich berkenaan. Beliau sedang meninjau2, seperti keresahan.

"Ah, dem!" aku.

Sampai ke bawah stesen, aku lintas jalan. Berjalan ke arah pakcik tersebut. Seluk poket, keluar duit.

"Last ni... ingatkan dah tak datang," pakcik berkenaan bercakap, sambil mengeluarkan pek sandwich tuna dan keju dari bawah pek2 sandwic yang lain.. Kemudian, beliau masukkan dalam beg plastik bersama pek sandwic tuna dan sardin.

Aku keluarkan duit RM 3.30, bayar dan berpusing ke stesen LRT PUTRA.

Hari ni, aku gagal untuk tidak berhati perut.


p/s: *sigh*

8 comments:

FM said...

Last ni... ingatkan dah tak datang

Disimpan khas untuk En. Sayuti. ;-)

Unknown said...

sedap ape sandwich.. makan hari².. hehe. mmg takkan sampai ati punye.. melainkan kite tak tengok or jumpe penjual itu..:)

erk.. sori TERtumpang laluk..

blackpurple @ jowopinter said...

Lebih suka buat sandwic sendiri... lagi lagi kalau tuna yang ada mayonis tu.... nyum...nyum...

Bunga Rampai said...

Salam,
Tapi tidak gagal menggembirakan hati pakcik itu :)

Sayuti said...

fm: strategi perniagaan tu...

lindosh: makan sekali sekala memang sedap. kalau tiap2 pagi makan, muak jugak jadinya.

tu la kan. lepas ni kena tukar route ke ofis ni...

abg jowo: tuna mayonis... nyum2. dedulu saya suka buat sandwic mayonis je. sedap gak tu.

akak bunga rampai: salam. insyaAllah...

~inilah saya~ said...

Salam,

Keja kat area masjid jamek ke? belah mana?

....

Ku Keng said...

dan dapat kau mengalas perut.

Sayuti said...

abg shah: masjid jamek tu, transit. kerja dekat klcc.

tuan keng: gendang gendut, tali kecapi...