Monday, May 15, 2006

Guru.

Aku sebenarnya sangat penat sejak semalam. Mood untuk menulis tu takde. Tapi, memandangkan hari ni hari yang istimewa untuk mereka yang mempunyai profesion mengajar seperti Cikgu Nizam Rusli, aku gagahkan jugak untuk coret sedikit.

Ikhlas dari aku untuk kalian.

Guru,
Kenalkan dunia baru
Jelaskan yang keliru
Damaikan yang celaru
Menanam cita-cita
untuk kami buru
Tidak jemu menyeru
Jangan jemu menuntut ilmu
Agar hidup kami
Tidak haru biru

Untuk itu,
Kami ucap penghargaan
Terima kasih...

p/s: Selamat Hari Guru buat semua guru2. Aku sebenarnya nak letak lagu background, tapi besar sangat pulak file dia. Pastu, hourly bandwith geocities pulak sikit. So, sape2 nak lagu tersebut boleh cuba download di sini: http://www.geocities.com/msayuti/guru-mirwana.wma

5 comments:

harni said...

mom is the best teacher in the world.. they teach without following the syllabus..

Pegawai Khalwat said...

Tu dalam malas dan letih tu. Kalau tak letih, berjela hang bantai.

Anonymous said...

teringat buku cerita DBP dulu-dulu 'guruku ibuku jua'.

Sayuti said...

harni: experience pulak is the worst teacher. it gives you the test first, the lesson later.

huhu

pegawai khalwat: tengah cuba belajar dari naga cara2 menulis yang 'pendek, tapi puas'.

op: kenapa tajuknya bukan 'ibuku guruku jua'?

Anonymous said...

saya terkesima dengan sajak itu.

dulu,
"pang!" tangan cikgu norizah hinggap di pipi dia. ternyata keceluparan yang dilemparkan pada guru matematiknya itu dia benar2 menguji kesabaran cikgu norizah.

hari ini,
"terima kasih cikgu, kerana menampar pipi ini" kata cikgu gitartong.