Tuesday, July 03, 2007

Kassim...

Malam semalam, ketika sampai;

"Sori-lah Mak, Ayah... rumah saya macam tongkang pecah. Maklumlah, orang bujang..."

Pagi tadi, ketika aku hendak bertolak ke ofis;

"Saya pergi kerja dulu ye. Nanti bila nak bertolak, kunci spare tu campak dalam mailbox je,"

Petang tadi, setelah aku pulang;

"Abah, bukak pintu. Sayuti kat luar ni..."

Abah sudah pun menanti di rumah;

"Kunci pintu tu memang ada problem, Abah. Kena tekan sikit baru boleh pusing..."

Seketika kemudian, aku ke dapur;

"..."

Setelah solat Maghrib, aku ikut Abah ke PWTC. Abah nak buat registration untuk MICCOS. Abah present satu paper esok.

"Abah tak buat PowerPoint slide? Poster je?"

Kami pulang ke rumah. Aku tengok dapur lagi;

"..."

Buka peti sejuk;

"..."

Masuk toilet bilik;

"..." *ughhh* ceplup!

Keluar toilet, aku sms bini tersayang untuk menggambarkan situasi yang baru aku alami sebentar tadi. Bukan! Bukan gambaran pasal qada' hajat.

Kamu nih...

Aku sms berkenaan situasi yang aku lihat di dapur, di dalam peti sejuk serta di dalam toilet. Bini tersayang balas sms aku;

ayah kata "mak kemas sket2"

Sebentar tadi, aku ketuk pintu bilik Parid...

"Ko dah tengok dapur rumah kita, Parid?"
"Belom..."
"Pegi aa tengok..."
"Tanak ah..."
"Apsal?"
"Takut terharu..."

Rumahku hari ini (dan mungkin hanya seminggu lepas ni) lebih bersih dan teratur. Mak dah bersihkan lepas aku dan Parid ke ofis tadi. Memang berbeza. Macam bontot belanga dengan cerek stainless steel - dulu hitam, sekarang berkilau-kilauan.

WOW!

Aku terharu. Aku segan. Juga sedikit malu. Sampai tak dapat berkata2 bila melihat hasil kerja Mak.

Oh, ibu mertuaku. Bertuah aku dapat kawen dengan anakmu.

Erm...

Tapi kan...

Erm...

Kenapa bini tersayang tak...

(sah, lepas ni aku kena cubit lagi...)

Ah, abaikan.



p/s: Projek ULAM? Petai ada petai? BTW, hari ni aku dapat assistant baru merangkap successor. Wong, I'm leaving the unit, soon...

7 comments:

Obefiend Weiland said...

fIRST

apa ni? rumah macam titanic... macam lepas autobot gadoh gadoh..apa ni sayut.. ni human resource... rumah macam animal house

LOL

emak mmg camtu. takle kotor sikit. pasal tu aku tak bagi mak aku datang umah. takut tergezut dengan bilik aku yang kemas... mmg kemas..takut dia ingat aku dah nak mati ke apa buang tabiat bersih semacam

HAHAHAHA

SpidEy d'lEfty said...

LEaving the "unit"? tak paham lagi ler~~~ assistant? successor? dok pehe kawe..

Anyway, bak email address.. nk invite mung masuk ULAM nih. Ulam Raja je ade, petai dak dok.

Anonymous said...

bole pinjam mak kejap tak? mak saya xbole datang lg sini sbb adik saya sedang besekolah dlm darjah 2.

Pegawai Khalwat said...

Nasib baik ada mak.
Entah dia kata dalam hati, "ni bukan dapur anak menantu, ni dapur anak hantu!"

Pss... untuk mengekalkan kekemasan macam tu, cuba hang tambah lagi tiga mak mentua, sorang datang seminggu sekali jadi la.

Amacam? Bernas tak ide aku?

artisticklytouch said...

dude..dia nak hadiah untuk mother's day tempoh hari 2! ha ha

Anonymous said...

Nasib baik masih lg ada mak...

Macam saya, menumpang kasih dgn mak mertua shj....

Al Fatihah buat mak saya yg telah pergi 22 tahun yg lepas....

FEQA

Sayuti said...

effi: biasa la... rumah orang bujang. gi kerja, balik pukul 10, tido. weekend pergi kuantan, jumpak bini. maka...

itulah alasannya.

ye ke bilik ko kemas? ye ke?

hahaha

wong: aku nak transfer la. pastu, skang aku ada sorang seeding untuk dilatih untuk takeover position aku nih.

aiseh. tadok ke petai? eh, kalu mung skrol bawah skek, ada email ambo situ.

alom: tak bole.

tuan pegawai: bernas! sangat bernas! haha.

art: eh, hadiah dia tiap2 tahun sama je. hadiah dia yang sorang nih la, menantu dia nih.

hehe.

FEQA: tak ramai yang dapat merasai apa yang anda rasa.

manusia terhebat juga tidak pernah bertemu ibu dan ayah baginda.

maka jadilah anak yang sentiasa mendoakan ibu anda.