Saturday, July 07, 2007

Provoke.

Love and Hate...

They can make you do stupid things that you never think you'd do or capable of doing.

...but Money and Rewards can make you go beyond the limit...

Hoho.

What ever happen to Faith? Does Ego have the answer?

Hoho.
(gelak Santa Klaus)


p/s: Wong, if you still want me to be in the ULAM project which kicks of today (07/07/07), my email would be sayuti_azmi@yahoo.com. Just to warn you that my current commitment level is very low. Try 26/07/07, after my firt merit lump sum. :D

12 comments:

Anonymous said...

apakah yg anda lakukan jika anda bermasalah dgn orang yg akan mengevaluate anda setiap tahun? apakah yg anda lalukan jika anda tidak boleh melihat muak dia apalagi mendengar suaranya? apakah yg anda lakukan jika anda langsung tidak dapat lari daripadanya kerana anda terikat dengan kasih sayang pemilik duit yg memberi anda pendapatan setiap bulan?

err... bonus tahun ni ada tak?

SpidEy d'lEfty said...

26/7/07 date tu ade aper? u're saying only that day shj ko free ker aper?

Hey i really hope u can join our troop but kalu sibuk sangat aku takleh pakse lah kan..

The other option: jadi SImon d'Brutal, kasi "petai" sket kt ULAM, how bout that?

Anyway, still, the more the meriah lah kan? pikir lah dulu.. ade 3 orng lagi on Q nk sambung citor.. huhuhu..

BTW, what happened? ko kene buang daerah ker? masuk PCSB?

Sayuti said...

alom: sekiranya alom rasa alom bermasalah dengan ketua alom, alom harus bersemuka dengan beliau dan nyatakan apa yang alom tak puas hati. sebagai ketua, beliau juga harus menerima maklumbalas alom secara objektif, dan jika perlu, menerangkan kepada alom apa2 tindakan beliau yang membuatkan alom tak puas hati tersebut.

jika ini masalah interpersonal, masalah ini harus diselesaikan oleh kedua2 pihak. jika tidak dapat diselesaikan, gunakan pihak ketiga.

untuk pengetahuan alom, ini adalah cabaran yang dihadapi syarikat dalam menghasilkan tenaga kerja yang mementingkan pencapaian berdasarkan prestasi. selalunya kita gagal bersikap profesional, dan lebih bersikap peribadi terutama dalam perkara2 penilaian kerja.

anda boleh lari, jika anda sanggup bayar balik apa2 yang telah dipinjamkan dulu.

bonus? insyaAllah...

wong: tak. 26 kan hari keramat setiap bulan di mana gaji dimasukkan. hehe.

26/7 adalah hari kita menerima kenaikan gaji tahunan (annual increment) dan jika pencapaian kerja tahun sebelumnya 'melebihi jangkaan' (exceeds expectation, PPA = 2), tarikh ini jugalah kita akan menerima habuan 'merit lump sum'. mungkin motivasi untuk melakukan lebih daripada biasa akan meningkat lepas tarikh ini. hehe.

bukan tanak join, tapi, takut mencemarkan jalan cerita pulak nanti. huhu.

tak, aku yang mintak tukar. aku nak ke gebeng. tak firm lagi, tapi datin dah release. huhu. komitmen dua tahun aku dengan datin dah dipenuhi.

huhu.

Anonymous said...

encik sayuti,

kadangkala kita terpaksa membuat pilihan yg sukar. bukan sekadar memilih utk makan apa, atau memilih makan burger di mc donald's atau burger king.

keadaanya seperti memilih antara:-
a) hidup sihat tetapi budus gila
b) bijak nak mati tp mengidap penyakit kronik

setiap pilihan membawa implikasi masing2. sanggup ke kita hidup sihat tp bodo nk mampus ataupun mahukah kita bijak giler tp sakit pulak dah.

yg nyata, mita tiada pilihan lain selain dr dua pilihan tersebut. terserahlah kepada kita utk memilih kehidupan yg bagaimana. yg penting setiap impak yg melanda kita yg akan menanggungnya kerana kita yg memilihnya.

Sayuti said...

alom: kita hidup memang untuk membuat pilihan. setiap perbuatan yang kita lakukan adalah berdasarkan pilihan. tapi, disebabkan terlalu sangat membuat pilihan yang sama, kita lupa yang kita sebenarnya sedang membuat pilihan. contohnya, bernafas. bernafas adalah satu pilihan luar kawal. kita boleh memilih untuk tidak bernafas.

kita juga sentiasa ada lebih dari dua pilihan. cuma, kita sentiasa lupa kepada pilihan yang kita ada disebabkan nilai hidup, warisan budaya, tradisi pemikiran atau juga ketakutan kepada yang tak pasti (the fear of the uncertainty).

hakikatnya, kita yang menetapkan apa pilihan kita. dalam contoh alom, kita juga ada pilihan burger gerai. dan kita boleh pilih untuk makan nasik.

untuk contoh satu lagi, kita boleh memilih untuk jadi bijak dan hidup sihat.

dont succumb to the 'tyranny of the OR' when you can always embrace the 'genius of the AND'. (from Collins and Porras' Built to Last)

Anonymous said...

abg uti yg berbahagia,

benar sekali kata2 anda.

dan saya rasa bolehlah saya membuat kesimpulan bahawa pilihan kita adalah ke atas sesuatu yg di dalam kawalan kita. benda yg di luar kawalan, contohnya: dari mana kita berasal, warna kulit, bangsa, budaya, bahasa, itu adalah benda mutlak & pilihan yg kita harus buat ialah menerima dgn hati terbuka atau berasa tertekan dgn keadaan asal kita.

contohnya, saya seorang berkulit gelap, berasal dari kampung dan tidak mahir berbahasa inggeris. saya bole memilih utk berasa rendah diri dgn status sy & sentiasa dlm keadaan low self esteem. tp saya juga bole memilih utk menutup kekurangan saya itu . misalnya dgn menggunakan produk2 pemutihan yg mempunyai chemical berbahaya, mengaku berasal dari kota dan bercakap melayu slanga london gitu. dan saya juga bole memilih utk berasa bangga dgn kulit yg gelap kerana ia mempunyai protection semulajadi terhadap UV, bangga menjadi org kampung krn masih ada nilai2 gadis melayu dlm diri & bangga menggunakan bahasa malaysia yakni bahasa ibunda saya.

kita tidak memerlukan sesuatu utk hidup gembira, tp kitalah yg menentukan kegembiraan dalam hidup kita. kita bole mengubah & harus mengubah apa yg ada dlm diri kita kerna kita kadangkala tidak berupaya mengubah keadaan. perspektif yg berbeza2 menghasilkan pendapat yg berbeza2 & kita mesti bijak utk mengunjurkan perspektif kita ke arah satu lajuran yg membawa kepada horizon yg terbuka, bukan satu ruang sempit yg akhirnya membawa kepada ketegangan fikiran & sakit jiwa.

setiap yg berlaku itu ada hikmahnya. sihat+bodoh menjadikan kita gembira kerana kita sihat & tidak perlu berfikiran kompleks utk berasa gembira. bijak+sakit juga menjadikan kita gembira kerana pemikiran yg bagus tidak sekali2 disekat oleh fizikal yg sakit.

Sayuti said...

alom: :)

SpidEy d'lEfty said...

Thank you and welcome.. nnt aku sajikan dgn petai.. please keep close intention to the story and of course BOOS nyer arahan.. Have fun!

dueng said...

aku nyampah nak datang opis. mid life crisis. aarghh...benci betul. sayut, boleh tak carikan placement utk aku kat gebeng? gue nak balik rumah jgk. next year la tapinya, lepas 2 tahun komitmen dgn boss aku.

argh..bencinya nak datang opis. letih gue.

Sayuti said...

wong: close intention to the story? aku nak makan petai je. hehe

dueng: kalu dah start rasa nyampah nak datang ofis tu, petandanya kerja tu tak sesuai dengan ko. tak pon, ada konflik dengan orang lain. kena identify ni, kalu tak it will eat you up.

ko belum kawen lagi dueng. gunakan kebebasan tu untuk pergi jauh2. merantau. cari ilmu dan pengalaman.

pastu baru balik rumah. huhu.

p/s: if not for my wife and the baby she's conceiving, i won't ask for that transfer, y'know.

Anonymous said...

yeke?

Anonymous said...

abg uti,

bawakla keluarga transfer ke miri. aman damai lagi nyaman.