Sunday, October 01, 2006

Catit.

Masih adakah orang bertukar juadah berbuka dengan jiran mereka hari ini?

Ketika aku masih kanak2 dulu, sejam sebelum berbuka merupakan tempoh yang paling sibuk sebagai 'delivery boy' kuih2 yang Tok masak. Tok hanya masak dua jenis kuih, tapi, bila sampai masa berbuka, sekurang2nya lapan jenis kuih akan terhidang di meja.

Sekarang, segala jenis kuih dan lauk boleh dibeli di bazar Ramadhan. Jumlah dan jenis hidangan ketika berbuka tidak banyak berubah. Cuma, 'semangat' dari hidangan itu yang sudah tiada.

Entah kenapa, tiba2 aku rindu benar dengan zaman ketika kanak2 dulu.


p/s: Berpuasa sebagai seorang suami yang hanya bertemu bini tersayang seminggu sekali... sangat2 mencabar! Tak kena gaya, kena bayar kifarat pulak nanti! Haha.

Astagfirullah...

15 comments:

Unta@Jitra said...

Bak kata ustaz aku, kalo tamo bayar...

minum air dlo dlm seteguk :)... posa batal sebab minum, n bukan sebab ctrl+k 4 "itu"

Sayuti said...

wah, pandai ko yoda dalam ilmu2 ctrl + k 12 'itu' ek. bila nak praktikkan ni?

hehe.

betul la tu, aku dah google. buka puasa dengan cara lain dulu, baru dengan ctrl + k 12 'itu'

Anonymous said...

takde la kene posa 61 ari eh?

blackpurple @ jowopinter said...

Di kota metropolitan ini kiri kanan depan belakang jiran non muslim...

Kena 'kawal' apa yg patut tu... tak pun korek hidung dulu...hehehe

sinaganaga said...

Bokak puasa kat mana? Kat restoran yang nama macam kemaluan wanita tu ke?

Sayuti said...

azhar: tak. insyaAllah.

abg jowo: kalau tukar2 juadah, tak sesuai pulak kan...

kawalan diri - erti puasa sebenar.

encik naga: tak. takut nanti teringat2. saya beli lauk dekat gerai selera pantai timur aje. banner dia besar.

artisticklytouch said...

p/s:astagfirullah ha ha

Anonymous said...

ooi oi
jangan hasut aku
jangan jangan

SpidEy d'lEfty said...

Blog ko wakkan aku teringat 1st brainstorming kite.. (ko ade ker tak time tu?) kt bilik meeting office mung.. pasal PMU Raye Gathering punyer XCITE iklan..

Tahun nih camner preparation? nak wak lagi gempak dr tahun lepas? Hehehe..

Spider, memang tak berisi seblm pose..

Sayuti said...

artisticklytouch: gelak dulu, baru istighfar.

ron97: jangan2. jangan tak buat.

wong: owh... aku takde time tu. tahun ni baru nak organize. esok baru nak shoot mail panggil meeting utk tahun ni. kasik budak2 baru la plak buat.

wong, mau balik jadi emcee lagi?

Obefiend Weiland said...

sekarang banyak beli lauk.. tak masak kat umah. nak tuka lauk tak beli banyak..tu alasan aku. tapi masa kecil dulu selau tuka nasik lemak dan mee hun

kena paksa jadi tukang anta. aku yang anak dara ni pun terus kenal hiran secara tidak langsung

bagus amalan ni

Angah said...

Aku isteri yang berpuasa jauh dari suami, dah 2 tahun daaaahh. Jumpa plak 2 minggu sekali jer. Dengan anak di luar dan di dalam perut sekarang, rasanya lebih sayu puasa kali ni huhuhu

Sayuti said...

eff: kau masih dara? ngahahaha.

puan angah: kesian. sabar dan tabahlah puan. seperti mana kita perlu sabar dan tabah menghadapi ramadhan.

harni said...

seronoknye. aku rasa kalau aku balik kampung kecik-kecik dulu ade la amalan ni. skang dah takde. kampung pun dah tak macam kampung. sume rumah batu besar2 je. kat umah aku plak urm jarang la swap kuih2 ni. kalau ada jiran yg terlebih masak dia akan kasi la. tapi takde la pulak kitorang balas sebab kitorang punye pun cukup2 aje. tapi rindu la buke pose kt kampung ramai2.... skang cousin sume besar2 dh jarang balik kampung..

eh ade jamuan raya? sempat ke buat seblom aku g induction ek?

fingertalking said...

jiran aku spanish catholic tp ada skali bg aku juadah berbuka bulan posa ni - tortilla tuna. tharu aku so aku percaya masih ada smangat kejiranan yg masih hidup! n it sure makes one feel good, this bertukar2 juadah thing :P