Thursday, April 10, 2008

Rantau.

"Laih ih ceng. Geroh ih okshene. Chuh wahli."1

Make gitu la gamoknye kalu oghang sini ghoyak gape mak saleh kabo dale tenek pasa perubahang.2

Ambe baghu nok cakna kecek tranung ni. Kalu saloh jangang maghoh. Jangang katok ambe.3

Siut. Hehe.

Terasa begitu asingnya aku berada di sini. Suasana yang sangat berlainan daripada ketika berada di KL, di Perak, atau di Kedah.

Aku datang hari Ahad lepas bersama bini tersayang dan Syifaak. Kami menginap di Awana Kijal.

Malam tersebut, aku dan bini tersayang makan buffet steamboat di Water Wall Cafe resort berkenaan. RM30++ sorang untuk buffet tersebut aku rasa sangat berbaloi. Cuma lepas tu, 'steam' untuk melayar 'boat' lain tu agak kurang la sket sebab perut dah sendat.

Besoknya, aku pergilah melapor diri ke tempat baru.

Aku masih seorang eksekutif HR. Dalam jawatan baru ni, aku bertanggungjawab untuk menjaga aktiviti training berkaitan HSE. Aku tak perlu lagi buat kerja-kerja admin, PR, atau general services seperti di KL dulu. Walaupon skop kerja nampak lebih kecil dan specific, dimensi dan detail kerja sebenarnya telah meningkat.

Dulu jumlah kakitangan yang perlu dijaga hanya lebih kurang 400 orang tapi sekarang sudah 1200, tiga kali ganda ramai. Dulu aku dibantu lima orang support staff. Untuk jawatan baru ni, cuma Kak Leha sorang staff aku. Beliau orang tempatan dan sudah bekerja dengan Syarikat sejak aku berumur satu tahun lagi. Dah lama tu...

Lepas office-hour hari Selasa, aku pindah masuk ke sebuah bilik sewa dalam sebuah banglo lama di sebuah kawasan kejiranan tepi laut. Banglo tu besar, dibina asalnya untuk mat-mat saleh yang datang bekerja di sini. Walau bagaimanapon, bilik baru aku ni agak kecik, tapi ada attached bilik air. Mungkin bilik tu asalnya dibina untuk maid berdasarkan design dan lokasinya yang berada di bahagian hujung belakang rumah, dekat dengan dapur dan kawasan dobi.

Bilik baru aku ni OK lah, cuma tingkap bilik air agak rendah sehingga menampakkan tetek bahagian dada aku kalau berdiri lalu mengakibatkan perasaan kurang best dan vulnerable ketika mandi dan berak melabur. Terpaksalah aku cari langsir untuk menutup keaiban ini.

Aku kini mempunyai beberapa orang housemate baru; Hasan, Bob (aka Dewa_Lavau), Rahman, Faizal, Fadhil dan Adli. Selamat tinggal Parid dan Zul. Kesian Parid duduk sorang-sorang sementara tunggu Zul balik dari Mauritania dan Adi confirm jawatan di KL. Nasib la Parid...

Sekarang aku tak perlu lagi tunggu LRT untuk pergi dan balik kerja. Aku tunggu Honda Civic, Ash punya. Ash bekas classmate aku di UTP dulu, salah seorang top student kelas kami yang sering dicari untuk meniru assignment. Huhu. Beliau juga bakal menamatkan zaman bujangnya tidak berapa lama lagi. Harap maklum.

Weekend aku dan bini tersayang kini berbeza sebab aku kini bekerja dari hari Ahad hingga Khamis. Tapi takpe, janji dah dekat sikit. Tak lama lagi tinggal bersamalah kami.

InsyaAllah...


p/s: Aku baru tahu 'aye geh tujuh yu pi' tu air 7up. Haha.

footnote:

  1. "Life is change. Growth is optional. Choose wisely"
  2. Maka begitulah agaknya kalau orang sini cakap apa yang mat saleh beritahu dalam internet tentang perubahan.
  3. Aku baru nak ambil tahu cakap Terengganu ni. Kalau salah jangan marah. Jangan pukul aku.

8 comments:

Ku Keng said...

Laih ih ceng. Groh ih oksener. Chuh waihli.

Selamak makang,
ikang dalang talang.
Baru ppindah kenalah jjalang,
baru rama kenalang.

Obefiend Weiland said...

aku tak paham

btw

pusing2 asik orang UTP gak jumpa. bob lavau la pulak.

SpidEy d'lEfty said...

Wel'kang to ih koh!!*1

Aku nk gak aa transfer ke tempat kerje takder LRT tp ade Honda.. Honda Kap pun tak kisah lah.. janji Honda..

.. janji 'ih koh', dekat dgn kampong ku..


*1: (ek-eleh, takde takde, no translation here, LU PIKIR LAH SDR!!! :p )

DewA LavaU said...

hari2 breakfast nasi minyak n nasi dagang hehehehe

Pegawai Khalwat said...

Dulu aku p KLCC hang tak layan aku.
Ni kang aku pi Ganu hang tak layan jugak, aku tak tau la.

Memang hang menganaktirikan aku.

Sayuti said...

tuan keng: dok tahu nak jalang mane. takde kenderaang.

eff: biasalah tu. kalu di klcc lagi ramai.

wong: mung nak transfer mane gak kat ih koh nih. tempak mung kat klcc nung. ingterpret.

bob: aku brekfes pong jarang. kalu nasek aku baek, ada orang bawak makanang, dapak la aku makang.

tuang pegawai: kalu nak datang, kena kabo dulu. ni datang tak kabo, ambe mane tahu...

Anonymous said...

salam enche sayuti...
aduhhhh senak peyut saya bca ayat yg last yg kt p/s tu....hahahahaha
tp mesti seronok ek dok kt tempat yg bahasanya len dpd kita ni...

artisticklytouch said...

eh, mu doh ader ganu ke? state mate le kiter..mung maghi ar sinnie..kawam kat pular raydang neh